saffransbullar

På grund av mitt låga sockervärde, vore det ju på plats att öka det litegrann... så vad är inte bättre än mina saftiga saffransbullar och julmust?



Recept                            
1g saffran                        
½ tsk salt                           
50g jäst
200g smör
5dl mjölk
2dl socker
1 ägg
ca 18dl mjöl
100g mandelmassa

Blanda saffran & saltet. Smula ner jästen i en bunke. Smält smöret, tillsätt mjölken och låt det bli fingervarmt (37°). Häll sen detta över jästen och rör tills allt är upplöst. Häll i saffran, socker, ägg och det mesta av mjölet. Rör för hand ca 10min eller tills degen lossnar från kanterna. Strö lite mjöl över degen och låt den jäsa ca 40min.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Kavla ut degen som man gör när man bakar bullar. Riv sedan över mandelmassan i ett jämnt lager över degen. Rulla ihop den till en korv och skär i jämna bitar och lägg i bakformar. Låt jäsa på plåten ca 30min. Pensla med vispat ägg och strö på lite (eller önskad mängd) pärlsocker. Grädda i 175° ca 20min.

Å sen är det bara att njuta!

ps. vill man fetta till det lite extra, kan man breda ut lite smör på degen innan man går lös med mandelmassan.

Kommentarer
Postat av: Mjukis

jag har ett sånt jävla bullrecept nu, det är inte klkt va goddigt. måste baka och få din kommentar. om vi gillade gifflarna så kommer vi AVGUDA detta! Puss

2008-12-12 @ 13:40:51
URL: http://annamika.blogg.se/
Postat av: Mjukis

måste bara få baby att baka lite först.

2008-12-12 @ 13:41:18
URL: http://annamika.blogg.se/
Postat av: carro

MUMS!

2008-12-12 @ 14:56:07
Postat av: Elvan

Det är som helt vanligt, man gör dem som en croissant fast med en ficka ovanpå. I "fickan" lägger man en skiva (valfri tjocklek but I would go with 1.5 cm) mandelmassa. Den moisten som kommer av detta kan jag inte med ord beskriva utan det kan bara munnen avgöra! Jesus säger jag bara, God bless mandelmassa och X-mas! Nu menar inte jag att din bullar inte är goda utan bara att vi kan -nu- trycka ÄNNU mer lussebullar. Fuck att DH är slut! Puss & Kram mintt hjärta! <3

2008-12-13 @ 08:45:22
URL: http://annamika.blogg.se/
Postat av: carro barro

jo tack, träningen gick bra och jag känner mig död i kroppen, as it should be. Hoppas kvällens spelning blir lika bra som förra året. Kommer dock sakna dig lite på mitt kalas... Puss kram o såå..

2008-12-13 @ 13:23:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0